For years an out-of-print rarity, Michael Snow’s classic artist book Cover to Cover is available once again, in a facsimile edition from Light Industry and Primary Information. Never bound by discipline, Snow has remarked that his sculptures were made by a musician, his films by a painter. Flipping through Cover to Cover, which is composed entirely of photographs in narrative sequence, one might describe it as a book made by a filmmaker. Snow himself has called the piece “a quasi-movie,” structured around a precise recto-verso montage.
Each page features a distinct moment, seen from one perspective on the front, and from a diametrically opposed angle on the back, occasionally pivoting, for instance, between interior and exterior spaces. This organizing principle is complicated by the fact that a given image might be a depiction of the physical environment surrounding the camera or, at other times, a photograph of a photograph. Midway through, the scene is inverted such that the volume must be turned upside-down to be looked at right-side up. The result is an elegant, disorienting study in simultaneity that allows the viewer to enter the work from either end.
Cover to Cover was originally released by the Press of the Nova Scotia College of Art and Design in 1975. It was part of a now-legendary series of publications, overseen by Kasper König and later Benjamin H.D. Buchloh, that included titles by Michael Asher, Dara Birnbaum, Jenny Holzer, Donald Judd, Claes Oldenburg, Martha Rosler, and Yvonne Rainer, among others. Snow departed from the format of many of the press’ projects, however, producing not a collection of writings, but rather a book that constitutes an artwork in itself.
Michael Snow (b. 1928) is a Canadian artist whose multidisciplinary oeuvre includes painting, sculpture, video, film, sound, photography, drawing, writing, and music. His art explores the nature of perception, consciousness, language, and temporality and has been the subject of solo exhibitions at the Art Gallery of Ontario (Toronto), the Centre Pompidou (Paris), the Hara Museum of Art (Tokyo), the Museum of Modern Art (New York), and the Palais des Beaux Arts (Brussels). Snow’s key works include experimental films such as Wavelength (1967), Back and Forth (1969), and La Région Centrale (1971), as well as the large-scale public sculptures Flightstop (1979) and The Audience (1988-89). He is the recipient of the Gershon Iskowitz Prize (2011), the Guggenheim Fellowship (1972), the Order of Canada (1982), and the Chevalier de l’ordre des arts et des lettres, France (1995, 2011).
Cover to Cover de Michael Snow, qui était une rareté épuisée depuis des années, est à nouveau disponible dans une édition en fac-similé de Light Industry and Primary Information. Jamais lié par la discipline, Snow a remarqué que ses sculptures ont été réalisées par un musicien, ses films par un peintre. En feuilletant Cover to Cover, qui est entièrement composé de photographies en séquence narrative, on pourrait le décrire comme un livre réalisé par un cinéaste. Snow lui-même a qualifié la pièce de «quasi-film», structurée autour d'un montage recto-verso précis.
Chaque page présente un moment distinct, vu d'un point de vue au recto et d'un angle diamétralement opposé au verso, pivotant parfois, par exemple, entre les espaces intérieurs et extérieurs. Ce principe d'organisation est compliqué par le fait qu'une image donnée peut être une représentation de l'environnement physique entourant la caméra ou, à d'autres moments, une photographie d'une photographie. À mi-chemin, la scène est inversée de telle sorte que le volume doit être inversé pour être regardé à droite vers le haut. Le résultat est une étude élégante et désorientante en simultanéité qui permet au spectateur d'entrer dans l'œuvre de chaque extrémité.
Cover to Cover a été initialement publié par la presse du Nova Scotia College of Art and Design en 1975. Il faisait partie d'une série de publications désormais légendaire, supervisée par Kasper König et plus tard Benjamin H.D. Buchloh, qui comprenait des titres de Michael Asher, Dara Birnbaum, Jenny Holzer, Donald Judd, Claes Oldenburg, Martha Rosler et Yvonne Rainer, entre autres. Cependant, Snow s’est écarté du format de nombreux projets de presse, ne produisant pas une collection d’écrits, mais plutôt un livre qui constitue une œuvre en soi.
Michael Snow (né en 1928) est un artiste canadien dont l'œuvre multidisciplinaire comprend la peinture, la sculpture, la vidéo, le cinéma, le son, la photographie, le dessin, l'écriture et la musique. Son art explore la nature de la perception, de la conscience, du langage et de la temporalité et a fait l'objet d'expositions personnelles à l'Art Gallery of Ontario (Toronto), au Centre Pompidou (Paris), au Hara Museum of Art (Tokyo), au Museum of Modern Art (New York) et le Palais des Beaux Arts (Bruxelles). Les œuvres clés de Snow comprennent des films expérimentaux tels que Wavelength (1967), Back and Forth (1969) et La Région Centrale (1971), ainsi que les sculptures publiques à grande échelle Flightstop (1979) et The Audience (1988-89). Il est lauréat du prix Gershon Iskowitz (2011), de la bourse Guggenheim (1972), de l’Ordre du Canada (1982) et du chevalier de l’ordre des arts et des lettres, France (1995, 2011).