In this extraordinary cinematographic installation, Frank Gessner (under the pseudonym Paul Yederbeck from 1965 to 2001) presents a specific artistic research into the aesthetic, technological and discursive developments of art and media history in the late twentieth and early twenty-first century. He describes Alias Yederbeck as a 'hybrid auto-(author-)construction'; it not only makes a theme of the postmodern death of the subjective individual, but moreover of the site of the postmodern artist in the system of current media culture.
This
polystylistic project interlocks components of the visual arts with media
art, as well as film, video, animation and sound in a
metafictionally, spatially immersive performance. The painted
'auto-(author-)constructs' are the starting points for twelve
nonlinear film sequences that unfold clockwise, one after the other,
in a traversable panorama : Entertainer, Flaneur, Spectator, Actor, Dissolution, Projection, Anima Techne, Trascendental Animation, Happy End, Doppelgänger, Reminder, The End
The
DVD edition is not a replica of the panorama premiered at Potsdam in
2011, but rather an interface for an Alias
Yederbeck_2.0 project
that Gessner plans to place on the Internet. In the DVD-ROM, users
can move around a 3D installation, via use of the mouse.
In
texts written especially for the DVD booklet (280 pages with colour images, in German and English), the animation
aesthetician Suzanne Buchan, the art historian Ursula Frohne, the
philosopher Christian Katti, and the media theoretician Yvonne
Spielmann enter into an intense transdisciplinary dialogue with this
polyphonic, 'mixed media' product.
RE:VOIR congratulates Frank on this release, and thanks HFF 'Konrad Wolf' Potsdam-Babelsberg for their collaboration on
this release.
(paraphrased
from Karin Wehn, media scientist and curator, Berlin)
Dans cette installation cinématographique extraordinaire, Frank Gessner (sous le pseudonyme de Paul Yederbeck entre 1965 et 2001) présente une recherche artistique spécifique dans les développements esthétiques, technologiques, et discursifs de l'histoire de l’art et du média vers la fin du vingtième siècle au vingt-et-unième siècle. Il décrit Alias Yederbeck comme un hybride 'auto-(auteur-) construction’ ; il a un thème non seulement du mort postmoderne de la personne subjective, mais aussi et en outre du site de l'artiste postmoderne dans le système de la culture actuelle du média.
Cette
projet poly-stylistique imbrique des composants de les arts visuels avec l’art médiatique, ainsi que le film, la vidéo, l’animation
et le son, dans une représentation qui est meta-fictivement et
spatialement immersive. Les 'auto-(auteur-)constructions' sont
les points de départ de douze séquences non-linéaire de film, qui
se déroulent, l'un après l'autre, dans un panorama : 'Entertainer', Flaneur, Spectateur, Acteur, Dissolution, Projection, 'Anima Techne', Animation Transcendentale, Fin Heureuse, 'Doppelganger', Rappel, La Fin
L'édition
DVD n'est pas une réplique du panorama qui était présenté en
avant-première à Potsdam en 2011, mais plutôt une interface pour
un projet Alias
Yederbeck_2.0,
que Gessner envisage sur Internet. Dans le DVD-ROM, des utilisateurs
peuvent bouger dans une installation 3-D, via l'usage de la souris.
Dans
les textes écrits spécialement pour le livret DVD (280 pages avec des images en couleur, allemand et anglais),
l'esthéticienne de l'animation Suzanne Buchan, l'historienne de
l’art Ursula Frohne, le philosophe Christian Katti, et la
théoricienne du média Yvonne Spielmann se lancent dans un dialogue
passionné et trans-disciplinaire avec ce produit poly-phonique.
RE:VOIR félicite Frank de cette sortie. Remerciements
à HFF 'Konrad Wolf' Potsdam-Babelsberg pour leur collaboration.
(paraphrasé
de Karin Wehn, scientifique du media et conservatrice, Berlin)
Plus
d'information (des détails spécifiques du DVD, DVD-ROM et livret) CLIQUEZ ICI