20/05/2016

DVD Peter Gidal "Condition of Illusion"


Peter Gidal's "Condition of Illusion" DVD comprises 11 films made between 1969 and 2013 in a special design edition that brings together 175 minutes of newly restored film scans from the 16mm originals and 20-page transparent book with articles by Patricia L. Boyd, Stephen Heath and Chris Kennedy. The DVD is available in English and French. AVAILABLE HERE.




“... the film attempts to deal with those questions of representation that persist as problematic, for me; for the basic questions of aesthetics: what it is to view, how to view the unknown?, as to me the known is not possibly a viewing.” (Peter Gidal)

"Gidal doesn’t so much produce films as make interventions into filmmaking. The films on this DVD, which span some forty-years of filmmaking, can thus be seen as a challenge to the coherence of the overall system of signification in both dominant cinema and moving images more generally." (Patricia L. Boyd)

One of the foremost experimental filmmakers since the late 1960s, Peter Gidal received in 2015 the L’Age d’or prize at the Brussels Cinematek for his film not far at all, as well as the Ljubljana International Biennial Lifetime Achievement Award. His book Flare Out: Aesthetics 1966-2016 has just been published by The Visible Press. He was a central figure at the London Filmmakers Co-op in the 1960s and 1970s, and taught advanced film theory at the Royal College of Art, London from 1971 to 1984. His books include Andy Warhol: Films and Paintings (Studio Vista/Dutton, 1971), Understanding Beckett: Monologue and Gesture (Macmillan/Palgrave,1986), Materialist Film (Routledge, 1989/2014), and Gerhard Richter in the 1990s: The Polemics of Paint (d’Offay, 1996).


Le nouveau DVD de Peter Gidal "Condition of Illusion" réuni 11 films réalisés entre 1969 et 2013, d'après les copies originales 16mm restaurées en haute definition dans une édition spéciale qui contient un livre transparente sur une collection d'articles inédites de Patricial L. Boyd, Stephen Heath et Chris Kennedy. Le DVD est disponible dans un double édition : français et anglais. DISPONIBLE ICI.

« ... le film tente de traiter ces questions de représentation qui restent problématiques pour moi, pour les questions essentielles de l’esthétique : Qu’est-ce que voir ? Si voir le connu ne saurait être voir, comment voir l’inconnu ? » (Peter Gidal)

« Plus que produire des films, Peter Gidal effectue des interventions dans la pratique du cinéma. Les films de ce DVD, qui recouvrent quelque quarante ans de pratique cinématographique, peuvent-ils être vus comme un défi à la cohérence du système global de signification, à la fois dans le cinéma dominant et, plus généralement, dans l’image animée.  » (Patricia L. Boyd)

Classé parmi les cinéastes expérimentaux les plus importants depuis la fin des années 1960, Peter Gidal a reçu le prix L’Age d’Or de la Cinematek de Bruxelles pour son dernier film not far at all en 2015, ainsi que le prix Lifetime Achievement de la Biennale Internationale de Ljubljana pour l’ensemble de son oeuvre. Son livre Flare Out: Aesthetics 1966-2016 vient d’être publié par The Visible Press. Il fut une figure centrale de la coopérative London Filmmakers Co-op pendant les années 1960 et 1970, et a enseigné la théorie du cinéma au Royal College of Art de Londres entre 1971 et 1984. Il a notamment écrit Andy Warhol: Films and Paintings (Studio Vista/Dutton, 1971), Understanding Beckett: Monologue and Gesture (Macmillan/Palgrave,1986), Materialist Film (Routledge, 1989/2014), et Gerhard Richter in the 1990s: The Polemics of Paint (d’Offay, 1996).