PAUL SHARITS
MANDALA FILMS
(DVD PAL interzone) 22,90euros
Contains:
Piece Mandala / End War, 1966, color, silent, 5 min.
N:O:T:H:I:N:G, 1968, color, son, 36 min.
T,O,U,C,H,I,N,G, 1968, color, son, 12 min.
Paul Sharits - Touching, 1968 (video excerpt):
"The screen, illuminated by Paul Sharits' N:O:T:H:I:N:G, seems to assume a spherical shape, at times - due, I think, to apearl-like quality of light his flash-frames create... a baroque pearl, one might say - wondrous!... One of the most beautifulfilms I've seen."
- Stan Brakhage
- Stan Brakhage
"You are pulled into the world of color, your color senses are expanded, enriched. You become aware of changes, of tonesaround your own daily reality. Your vision is changed. You begin to see light on objects around you... Your experience range is expanded. You have gained a new insight. You have become a richer human being."
- Jonas Mekas
In the mid-1960s, Paul Sharits developed an abstract cinema in radical opposition to the pictorial tradition. His works taken together propose a reflection on the very nature of cinema and its component parts: the film strip, single frames, the flow of
film through the projector, sprocket holes, screen, projectionS Using mainly the flicker technique (flickering between pictures and colors), he highlights frame by frame discontin-uity, thus revealing the hidden powers of editing.
Includes a booklet by Vincent Deville with writings by Paul Sharits.
« L'écran, irradié par le N:O:T:H:I:N:G de Paul Sharits, semble adopter une forme sphérique, par moments - due, je pense, à la magnifique qualité de lumière obtenue par ses flashes de photogrammes, une perle baroque pourrait-on dire -merveilleuse !S Un des plus beaux films que j'aie vu. »
- Stan Brakhage
« Le film vous entraîne dans un monde coloré, il accroît votre sens des couleurs, l'enrichit. Vous devenez attentif aux changements de tonalités qui entourent votre réalité quotidienne. Votre vision a changé. Vous commencez à voir la lumière sur les objets autour de vousS L'éventail de vos expériences s'est élargi. Vous disposez maintenant d'une nou-velle compréhension. Vous en sortez humainement plus riche. »
- Jonas Mekas
Au milieu des années 1960, Paul Sharits met au point un cinéma abstrait en rupture avec la tradition picturale. Toute son oeuvre constitue une réflexion sur la nature même du cinéma et de ses composants : la pellicule, le photo-gramme, le défilement, les perforations, l'écran, la projectionS Ayant principale-ment recours à la technique du flicker (clignotement de motifs et de couleurs), il met en évidence la discontinuité des photogrammes, révélant les puissances insoupçonnées du montage.
Contient un livret de présentation de Vincent Deville avec des écrits de Paul Sharits.