"In cinema, the camera can only film reality, that is, what is in front of it. But how to achieve this formally? It’s a question of essence and how to structure it, so that it can contain reality and at the same time transport it into a completely different plane! It is a challenge I think that poets have—and we will be facing it forever."
Jonas Mekas
JONAS MEKAS
this side of paradise
fragments of an unfinished biography 1999, 16mm, color & b/w, 35’
Unpredictably, as most of my life’s key events have been, for a period ofseveral years of late sixties and early seventies, I had the fortune to spend some time, mostly during the summers, with Jackie Kennedy’s and her sister Lee Radziwill’s families and children. Cinema was an integral, inseparable, as a matter of fact, a key part of our friendship. The time was still very close to the untimely, tragic death of John F. Kennedy. Jackie wanted to give something to her children to do, to help to ease the transition, life without a father. One of her thoughts was that a movie camera would be fun for children. Peter Beard, who was at that time tutoring John Jr. and Caroline in art history, suggested to Jackie that I was the man to introduce the children to cinema. Jackie said yes. And that’s how it all began.
The images in this film, with a few exceptions, all come from the summers Caroline and John Jr. spent in Montauk, with their cousins Anthony and Tina Radziwill, in an old house Lee had rented from Andy Warhol, for a few summers. Andy himself spent many of his weekends there, in one of the cottages, as did Peter Beard, whom the children had adopted almost like their older brother or a father they missed. These were summers of happiness, joy and continuous celebrations of life and friendships. These were days of Little Fragments of Paradise.
Jonas Mekas
De façon imprévue, comme ont pu l’être les moments-clé de ma vie, j’ai eu la chance à la fin des années soixante et au début des années soixante-dix de pouvoir passer plusieurs étés en compagnie de Jackie Kennedy, de sa soeur Lee Radziwell, de leur famille et de leurs enfants. Le cinéma constituait une part intégrale, inséparable et à vrai dire un élémentclé de notre amitié. À cette époque, la mort tragique et prématurée de John F. Kennedy était encore très proche. Jackie voulait donner à ses enfants quelque chose à faire afin d’adoucir la transition, la vie sans leur père. Elle pensait qu’une caméra pourrait amuser les enfants. Peter Beard, qui exerçait alors la fonction de tuteur de John Jr. et de Caroline pour leur enseigner l’histoire de l’art, suggéra à Jackie que j’étais l’homme qu’il lui fallait pour initier les enfants au cinéma. Jackie accepta. Et c’est ainsi que tout à commencé.
Les images de ce film proviennent toutes, à quelques exceptions près, des étés que Caroline et John Jr. ont passé à Montauk, en compagnie de leurs cousins Anthony et Tina Radziwell, dans une maison que Lee avait
loué à Andy Warhol pour quelques étés. Andy passa lui-même quelques weekends là-bas, dans l’un des cottages, de même que Peter Beard, que les enfants avaient adopté comme leur grand-frère aîné ou comme le père qui leur manquait. Ce furent des étés de bonheur, de joie et une continuelle célébration de la vie et de l’amitié. Ces journées furent comme des Petits Fragments de Paradis.
Jonas Mekas