22/09/2010

DVD Paul Winkler - Australian Icons


PAUL WINKLER

AUSTRALIAN ICONS
REDAVOCADOFILM, 2009
(DVD ) 25,00 euros

Contains:


1-Sydney Harbour Bidge (1977)
16mm, colour, sound, 13mins
Gold Award – Best Experimental, Australian Film Awards 1979

2-Bondi (1979)
16mm, colour, sound, 15mins
Silver Award - Experimental, Australian Film Awards 1979

3-Ayers Rock (1981)
16mm, colour, sound, 21mins
(produced by CINE PRO, Germany)
Price money, Ann Arbor Film Festival, USA 1983

4-Time out for Sport (1996)
16mm, colour, sound, 17mins
Best Editing, Ann Arbor Film Festival, USA 1996
Finalist - Dendy Awards Sydney Film Festival 1996

5-Rotation (1998)
16mm, colour, sound, 17mins
Directors Choice Award, Black Maria Film & Video Festival, Jersey City, USA 2000
Best Experimental Film, Melbourne Film Festival 1999
Finalist, Dendy Award, Sydney Film Festival 1998
Honorable Mention, Ann Arbor Film Festival, USA 1999

6-Bonus: © Paul Winkler (2005)
MiniDV, colour, sound, 11 mins
Portraitfilm by Mark Daley, Nicole Reid and Dominik Muench
Produced in “Avant-garde Film” at Bond University, Australia

Total running time 94 mins


“Filmmaking has always been a journey into the unknown for me. Each new film demands its own trajectory. I might start with a particuliar idea and than after the first 100 feet of exposed film comes back, the imagines tell me which way to go or not to go.

There is always a kind of pull between me and the material photographed, something opens up. If everything works out fine and the imagines connect to me and i can almost hear the sound they want, it is one hell of elation running through jour body and mind, unbelievable. To sum up:my approach to filmmaking is primarily an organic one. The films are a synthesis of the intellect and emotion all filtered through the plastic material of film. I try to let imagines flow freely to the surface”

(Paul Winkler).



Paul Winkler utilise des techniques caractéristiques d’enchevêtrement de plans, ségmente l’écran en différentes zones d’images, créant des modèles géométriques saisissants.

"Faire des films a toujours été pour moi un voyage dans l'inconnu. Chaque nouveau film a sa propre trajectoire. Cela peut commencer par une idée et au vu des premiers rushes, les images me disent par où aller ou ne pas aller."

"Il y toujours une sorte de tension entre moi et le matériau photographié. Quelque chose se dégage. Si tout se passe bien, si les images se connectent à moi et si je peux presque entendre le son qu'elles veulent, il y a une terrible allégresse qui me parcourt, corps et esprit. Incroyable. Pour résumer: mon approche du filmage est d'abord organique. Les films sont une synthèse intellectuelle et émotive filtrée par le matériau. J'essaie de laisser les images affluer librement à la surface."

(Paul Winkler)



Paul Winkler - Bondi, 1979 (video excerpt):


Paul Winkler - Time Out For Sports, 1996 (video excerpt):