05/01/2015

L’AUTHENTIQUE PROCÈS de Carl-Emmanuel Jung

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 L’AUTHENTIQUE PROCÈS DE CARL-EMMANUEL JUNG
a film by Marcel Hanoun

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DVD5 PAL INTERZONE, Region-free, b&w, 16:9, 62'
1966, V.O. Français, English subtitles

WRITTEN, DIRECTED AND EDITED BY Marcel Hanoun • CINEMATOGRAPHER Georges Strouve SOUND Michel Fano • MUSIC Johann Sebastian Bach: L’Offrande musicale, Christoph Willibald Gluck: Orphée et Eurydice • WITH: Maurice Poullenot, Jane Legal, Liza Elisabeth Braconnier, Gerard Vaudran


A rigorous and mathematic film, L’Authentique Procès, in the black and white shadows of the filmstrip, rejects all spectacular effects. Hanoun evokes however, through an austere deconstruction of film language, the Nazi horror with uncommon power. Imagination and words replace pictorial references. The death camps take form in our memory, reactivated, while the torturer – outlined with an entomologist’s precision – leaves behind the context of Hitler in order to reveal the monster hidden in each of us. 

Film rigoureux et mathématique, L’Authentique Procès, dans l’ombre noire et blanche de la pellicule, néglige tous les effets spectaculaires. Avec cette austère désarticulation du langage cinématographique, Haroun peut cependant évoquer avec une puissance peu commune l’horreur nazie. L’imagination, la parole suppléent aux références visibles. Les camps de la mort prennent corps dans notre mémoire ré-activée, tandis que le bourreau, croqué avec une précision d’entomologiste, quitte le contexte hitlérien pour éveiller le monstre tapi en chacun de nous. 

TÉLÉRAMA 

The traditional codes of dramatisation, the “intrigues” of fiction never become tangled in dramaturgy. Here, the symphony of abjection takes form, visually, from the soundtrack… Shifting the outlines of reality, the director carries out a synthesis of the organic and of the sensitive, of the audio-visual and of the “theoretical” in an approach giving full expression to the term political. 

Les codes traditionnels de la dramatisation, les « intrigues » de la fiction ne viennent jamais s’enchevêtrer dans une dramaturgie. Ici la symphonie de l’abjection prend forme, visuellement à partir de la bande-son… Déplaçant les schémas de la réalité, le réalisateur opère une synthèse de l’organique et du sensible, de l’audiovisuel et du « théorique » dans une démarche donnant son plein sens au terme de politique. 


RAPHAËL BASSAN, ÉCRAN



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