(DVD PAL) 25,00 euros
Departures
Schmeerguntz, 1965 (15 min.):sd., b&w; 16mm
My Name is Oona, 1969 (10 min.):sd., b&w; 16mm
Take Off (with Magda), 1972 (10 min.): sd., b&w; 16mm
Moons Pool, 1973 (15 min.): sd., col.; 16mm
"I discovered how beautiful things look through the camera... A melon or dirty dishes, seen with a lens in close-up were translated into something else... The camera became like binoculars; you zero in on a small area and isolate it, and it becomes more precious because it's selected." (Holmlund, 78)
Gunvor Nelson is a painter, photographer and master of personal film and video. A celebrated artist in her native Sweden, she pioneered personal filmmaking in California from the 1960s to the 1990s.
“Schmeerguntz is one long raucous belch in the face of the American Home. A society which hides its animal functions beneath a shiny public surface deserves to have such films as Schmeerguntz shown everywhere – in every PTA, every Rotary Club, every club in the land. For it is brash enough, brazen enough and funny enough to purge the soul of every harried American married woman.”
– Ernest Callenbach, Film Quarterly
“My Name is Oona captures in haunting, intensely lyrical images fragments of the coming to consciousness of a child girl. A series of extremely brief flashes of her moving through night-lit space or woods in sensuous negative, separated by rapid fades into blackness, burst upon us like a fairy-tale princess, with a late sun only partially outlining her and the animal in silvery filigree against the encroaching darkness; one of the most perfect recent examples of poetic cinema.”
– Amos Vogel, The Village Voice
“Moons Pool is a masterful and lyrical use of the film medium to portray the search for identity and resolution of self. Photographed under water, live bodies are intercut with natural landscapes creating powerful mood changes and images surfaced from the unconscious.”
- Freude Bartlett
Les films de Gunvor Nelson représentent une œuvre unique et déterminante dans l’histoire du cinéma personnel et poétique et combinent les sensibilités de la côte ouest américaine avec ses origines suédoises.
« Schmeerguntz est un grand rot bruyant au nez du foyer traditionnel américain... Cette société qui refoule ses pulsions animales derrière un masque de timidité mérite d’avoir ce genre de films projeté partout... dans toutes les réunions de parents d’élèves, tous les Rotary clubs, toutes les réceptions données dans ce pays. »
– Ernest Callenbach, Film Quarterly
« Pour My Name is Oona, je ne voulais pas lui faire un simple portrait, mignon. Je pense que le monde dans lequel elle était et le mien durant mon enfance sont combinés ici. En tant qu’enfant, on se sent en sécurité dans le monde que l’on connaît, mais le reste est très mystérieux et effrayant : peut-être y a-t-il des monstres et des trolls qui se tapissent dans l‘ombre, même si on ne les voit jamais. »
-Gunvor Nelson
« Moons Pool est à la fois pour l’artiste (pour qui l’eau est essentielle à toute vie) une célébration et une ré-expérimentation de ses limites corporelles, alors qu’il s’agit en même temps de son premier auto-portrait filmique, où quasiment toutes les images sont prises sous l’eau. La caméra, acrobatique, filme le rythme des vagues et le corps nu de Gunvor Nelson qui s’entrelace avec d’autres silhouettes immergées, toutes réfléchissant des vagues ondulantes de lumière. »
– Steve Anker