DVD – Trace D01 (PAL interzone) 13,00 euros
3 films by Pascal Frament, Sylvain Bélot, Gilbert Carsoux
Musique by Laurent Saïet
The Project :
The composer Laurent Saïet, intrigued by the work of Chris Marker on memory and time, decided to look for a musical equivalent and suggested to videographers Sylvain Bélot, Gilbert Carsoux and Pascal Frament that they each work from his music on an experimental film inspired mainly by Marker’s best-known work: “La jetée” (1962).
In this project, where the music pre-exists the visual material, he also collaborated with Patrick Müller who mixed and did the spatial organisation of the music in 5.1 for the first presentations of the project in 2008-2009 (Instants Chavirés, Montreuil ; "La clef" cinema, Paris).
The Theme:
"He understood that time could not be escaped and that this instant, which had been given him to see as a child, and which had never ceased to obsess him, was that of his own death ".
(last sentence in the text of “La jetée” by Chris Marker)
Interpret, from today’s viewpoint, the metaphor for time which imbues “La jetée”.
The impossibility of holding time back (Time’s inexorable flight).
The end of the world: this is what is suggested in the final scene of Terry Gilliam's remake “Twelve Monkeys” (1995)
References to Alfred Hitchcock's “Vertigo”.
Time is dilated: scenes slowed down or broken up; musical extracts drawn out, decelerated to the point of becoming unidentifiable; the musical/cinematic time is held back, the duration of an emotion prolonged; the infinite details, imperceptible in normal time are seen/heard.
The Musical Aesthetic:
Sound sources are mainly drawn from “contemporary” music and contemporary film music from “La jetée”: samples re-edited, modified, stretched or slowed down on computer, and reconstituted in compositions focused on “ambiance” where these sources are mixed with instrumental play as well as electronic tools (theremin, VCS3, etc.).
In this way, Laurent Saïet and Patrick Müller have attempted to rediscover a climate of sound and emotions initiated by the multiple visions of the original film and to contrast them with new images also inspired by “La jetée”.in a “work in progress” where several sensitivities meet.
3 videographers/cineastes, linked by the same time-related problems, take inspiration from themes and/or visual motifs in "La jetée" to create 3 variants distinct by their form, (video imagery, still shots, fictional images) the only constraint for which is the temporal.
Le compositeur Laurent Saïet, fasciné par le travail de Chris Marker sur la mémoire et le temps, décide d'en trouver une équivalence musicale puis propose aux vidéastes Sylvain Bélot, Gilbert Carsoux et Pascal Frament de travailler chacun, à partir de sa musique, sur un film expérimental inspiré plus particulièrement du film le plus célèbre de Marker :
La jetée (1962).
Dans ce projet, ou la musique préexiste aux images, il collabore également avec Patrick Müller qui a mixé la musique et effectué sa mise en espace en 5.1 lors des premières présentations de ce projet en 2008-2009 (Instants Chavirés, Montreuil ; Cinéma "La clef", Paris).
Thématiques :
"Il comprit qu'on ne s'évadait pas du temps et que cet instant qu'il lui avait été donné de voir enfant, et qui n'avait pas cessé de l'obséder, c'était celui de sa propre mort".
(dernière phrase du texte de "La jetée" de Chris Marker)
Traduire avec notre vision d'aujourd'hui la métaphore sur le temps induite dans
La jetée.
L'impossibilité de retenir le temps (l'inexorable fuite du temps).
La fin du monde : c'est ce que suggère la scène finale du remake de Terry Gilliam,
L'armée des 12 singes (1995)
Les références à Vertigo (1958) d'Alfred Hitchcock.
Dilater le temps : images au ralenti ou décomposées ; échantillons musicaux étirés, ralentis jusqu'à devenir non-identifiables.
Retenir le temps musical/filmique ; prolonger le temps d'une émotion.
Voir/entendre des détails infimes imperceptibles en temps habituel.
Esthétique musicale :
Sources sonores principalement tirées de musiques "contemporaines" et de musiques de films contemporains de La jetée : échantillons ("samples") redécoupés, modifiés, étirés et/ou ralentis sur ordinateur, et reconstruits dans le cadre de compositions proches de "l'ambient" ou ces sources sont mixées au jeu de l'instrumentiste ainsi qu'à des outils électroniques (theremin, VCS3, etc....).
Par cette démarche, Laurent Saïet et Patrick Müller tentent de retrouver un climat sonore et des émotions initiés par les multiples visions du film originel et de les confronter à de nouvelles images inspirées également par La jetée dans un "work in progress" ou plusieurs sensibilités se rencontrent.
3 vidéastes/cinéastes, liés par la même problématique sur le temps, s'inspirent des thèmes ou de motifs visuels de La jetée pour créer 3 variations distinctes par leur forme (images vidéo, images fixes, images de fiction) dont l'unique contrainte est temporelle.