30/09/2009




Carl E. BROWN
AIR CRIES "EMPTY WATER" TRILOGY
(2 DVD box set) 32,00 euros

DVD 1: MISERY LOVES COMPANY 1993 / 16 mm / coul / sonore / 60' 00
DVD 2: THE RED THREAD 1993 / 16 mm / coul / sonore / 60' 00

"Il y a un cinéaste exceptionnel qui s’appelle Carl BROWN, à Toronto, et qui depuis des années travaille sur la chimie du film. Il n’emploie pas du tout les services du laboratoire, seulement à la fin, lorsqu’il tire un négatif de ce qu’il a réalisé." Michael SNOW

Carl Brown, cinéaste, photographe et alchimiste, est né à Toronto en 1959. Après deux ans à l’Université de Toronto où il suit des cours de philosophie et de psychologie, il opte pour des études de cinéma, qu’il termine en 1982 au Sheridan College. Figure du cinéma expérimental canadien, il a réalisé une vingtaine de films. Sa production est présentée dans de nombreux festivals en Amérique, en Europe et en Asie. Il a collaboré à quelques reprises avec Michael SNOW (...) Il utilise la chimie (solvants, chlore, précipités de couleur…), afin de jouer sur les tonalités et les rythmes, ainsi que sur les altérations de couleurs, de contrastes et de grains du support argentique.(Light Cone)


"I have been working in film and photography for over twenty-five years. In that time I have tried through my journey to perfect my alchemy / my art / my life.
It is in the spirit of an experience and not of experiment that my work has been viewed these past 25 years, seized in moments of visual detachment during periods of emotional contact. These images are oxidized residues, fixed by light and chemical elements, of living organisms. No plastic expression can ever be more than a residue of the experience. Yet, that residue is recognition of an image that has somehow survived the experience, recalling the event, like the undisturbed ashes of an object consumed by flames.
When I began working with film and photography in a materially oriented way, I thought that by working with the surface — altering and affecting it — I could leave my identity, my personality. My vision was meshed with the film’s physical makeup creating an organic surface. Also I felt it was a way to create an entirely new visual language, to be able to convey my innermost feelings and emotions in a very personal way."
Carl E.BROWN



Carl E. Brown - Empty Water (1993) - video excerpt:
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