15/04/2009


MAYA DEREN
DANCE FILMS
(DVD PAL interzone) 19,90 euros

A STUDY IN CHOREOGRAPHY FOR THE CAMERA 1945, silent, b/w, 2'30"
Choreography and dance: Talley Beatty.
RITUAL IN TRANSFIGURED TIME 1945-46, silent, b/w, 16'
With Deren, Rita Christiani, Frank Westbrook, Anaïs Nin.
MEDITATION ON VIOLENCE 1948, b/w, 13'
With Ch'ao Li Chi. Chinese flute and Haitian drum arr. Maya Deren.
THE VERY EYE OF NIGHT 1952-55, b/w, 15'
Choreography: Anthony Tudor. With students of Metropolitan Opera
Ballet School. Music by Teiji Ito.


In this film, I have attempted to place a dancer in a limitless,
cinemato-graphic space. Moreover, he shares, with the camera, a
collaborative responsibility for the movements themselves. This is,
in other words, a dance which can exist only on films The movement of the dancer creates a geography that never was. With a turn of the foot, he makes neighbors of distant places. Being a film ritual, it is achieved not in spatial terms alone, but in terms of a time created by the camera.
Maya Deren on A Study in Choreography for the Camera, 1945"In her approach we have the beginnings of a virtually new artform of 'choreocinema' in which the dance and the camera collaborate on the creation of a single work of art."
-John Martin, New York Times, 1946


Dans ce film j'ai tenté de placer le danseur dans un espace
cinémato-graphique sans limites. En outre, il partage avec la caméra
une responsabilité collaboratrice dans les mouvements eux-mêmes.
C'est-à-dire, une danse qui ne peut exister que sur pellicules Le
mouvement du danseur crée une géographie qui n'a jamais existée. Par
un mouvement de pied, il rend voisin des lieux lointains. Etant un rituel cinématographique, ce n'est pas réalisé uniquement en des termes spatiaux, mais temporels créés par la caméra.
Maya Deren, sur A Study in Choreography for the Camera, 1944
« Dans son approche, nous nous trouvons au début d'un art pratiquement nouveau, le choré-cinéma, dans lequel la danse et la caméra collaborent à la création d'une seule oeuvre d'art. »
-John Martin, New York Times, 1946