10/12/2008


MICHAEL SNOW
Presents
(DVD PAL interzone) 19,90 euros

16mm 1981 90’
A film by Michael Snow with Jane Fellowes and Peter Melnick, and with Robin Collyer, Keith Lock, Brian Day, Stephen Smith, Gregory Svaluto, Ric Amis and The Canada Council.


Michel Snow (Toronto, 1929) is considered one of Canada's most important living artists. A prolific painter, photographer, sculptor, jazz musician and filmmaker, Snow's art explores the possibilities inherent in different mediums and practices. He has received many international awards, and his work is shown continually in retrospectives around the world. Whit each piece, Snow invites us to contemplate and put into question his chosen medium, in an oscillation between what is represented its process and material.

"The apparent vertical scratch in celluloid that opens Presents literally opens into a film within the film. When its figure awakens into a woman in a 'real' unreal set, the slapstick satire of structural film begins. It is not the camera that moves, but the whole set, in this first of three material 'investigations' of camera movement. In the second, the camera literally invades the set; a plexiglass sheet in front of the dolly crushes everything in its sight as it zooms through space. Finally, this monster of formalism pushes through the wall of the set and the film cuts to a series of rapidly edited shots as the camera zigzags over lines of force and moving fields of vision in an approximation of the eye in nature. Snow pushes us into acceptance of present moments of vision, but the single drum beat that coincides with each edit in this elegiac section announces each moment of life's irreversible disappearance."
- Philip Monk, Art Express


Cinéaste, vidéaste, sculpteur, photographe, et musicien, Michael Snow (Toronto, 1929) est une figure importante de la création contemporaine. Son |uvre a fait l'objet de nombreuses rétrospectives à travers le monde et son approche conceptuelle se prête aux regroupements entre les formes artistiques. À chaque |uvre, il nous convie à une expérience de question-nement et de contemplation, née d'une oscillation entre ce qui est représenté, le processus et la matière.
« Ce qui semble, à première vue, être une rayure au début de Presents ouvre littéralement un film à l'intérieur du film. Lorsque la figure du film s'éveille et devient une femme dans un "vrai" décor irréel, la satire bouffonne du cinéma structural commence. Ce n'est pas la caméra qui se déplace, mais le décor entier, dans ce premier volet d'une série de trois "investigations" sur les mouvements de caméra. Dans le second volet, la caméra envahit littéralement le décor ; une plaque de plexiglas placée devant le chariot de la caméra brise tout ce qui est devant elle en traversant l'espace. Finalement, ce monstre de formalisme force le mur du décor et le film enchaîne sur un montage rythmé de plans où il zigzague sur des lignes de force et des champs de vision mouvants, tel l'|il dans la nature. Snow nous pousse à accepter des moments présents de visible, mais l'unique coup de tambour coïncidant avec chaque coupe dans cette partie élégiaque annonce à chaque instant la disparition irréversible de la vie. »
- Philip Monk, Art Express

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1989 Sinoms, cassette, edition of 50; CD published by Musée du Québec
In the 50-minute Sinoms, Snow has multi-tracked some 20 voices, with as many different French and English accents, reading a complete list of the mayors of Quebec City, at some points making a simple juxtaposition of pronunciation and at others creating the effect of a choir.